Co dělat při výpadku elektřiny?
Výpadek elektřiny nás dokáže všechny potrápit. Najednou totiž zjistíme, jak je pro nás elektřiny důležitá a k čemu všemu ji využíváme. Co dělat, pokud vás postihne nenadálý výpadek proudu? Řeší se tato záležitost s distributorem, nebo dodavatelem elektřiny? A jaký je mezi nimi rozdíl?
Je to skutečně výpadek?
Pokud vám doma nejde elektřina, nemusí jít vždy o výpadek. Zkontrolujte, zda nemáte shozený jistič a prověřte, zda elektřina nejde také u vašich sousedů. V neposlední řadě vám elektřina nemusí fungovat kvůli nezaplaceným účtům. Pokud jste například neprovedli přepis elektřiny a elektřina je stále na předchozího majitele, který ji neplatí, mohl vám elektřinu odpojit distributor. Pokud jste si jisti, že se jedná o výpadek, pak ho můžete jednak nahlásit, dále se informovat o tom, kdy by měl výpadek elektřiny zřejmě skončit.
Výpadek, nebo odstávka?
V první řadě je třeba odlišit plánované odstávky například z důvodu opravy a údržby rozvodné sítě od výpadků, které jsou neplánované a dojde k nim z různých důvodů. Například pokud na vedení spadne strom, nastane porucha v elektrárně, nebo závada na přenosové soustavě. Poruchu tedy můžete nahlásit a tím přispět k tomu, že se bude na jejím odstranění pracovat dříve. Porucha se nahlašuje vždy distributorovi, nikoliv dodavateli elektřiny. S dodavatelem elektřiny totiž
V České republice jsou tři distributoři, kteří obsluhují určité území. V Praze je to PRE, na jihu Čech a Moravy působí EG.D, největší území patří společnosti ČEZ. Pokud spadáte pod ČEZ, nemusíte nikam volat, ale k nahlášení lze využít webovou aplikaci https://bezstavy.cz/. Zde se automaticky detekuje vaše adresa, případně ji můžete adresu, kde k poruše došlo, zadat sami. Aplikace vás následně upozorní, zda je už u vás hlášená porucha. Pokud hlášena není, můžete ji nahlásit sami. Zatímco linka na hlášení poruch je věčně obsazená, díky aplikaci nahlásíte poruchu velmi snadno. Tuto možnost najdete také na webových stránkách PRE i EG.D, vždy je lepší informovat o poruše tímto způsobem. Na stránce bezstavy.cz se navíc podle potřeby aktualizuje údaj o tom, kdy by se měla dodávka elektřiny obnovit.
Dostanete odškodnění?
Distributor má povinnost vám do určité době elektřinu opět zpřístupnit. V Praze na to má 12 hodin, mimo Prahu 18 hodin. Pokud tuto dobu překročí, pak může odběratel zažádat o kompenzaci. Ta činí zhruba desetinu z ročního poplatku za elektřinu. Taková porucha je ale velmi neobvyklá. Většinou dojde k obnovení dodávky elektrického proudu do několika desítek minut. Odstávky elektřiny vám musí distributor také oznámit dopředu. Pokud by tak neučinil, můžete získat kompenzaci. O plánovaných odstávkách distributoři původně informovali výlepem letáčků, od toho ČEZ ustoupil a informuje ty, kdo se u něj registrují, a to zprávou SMS, nebo e-mailem.
Autor: InHaus.cz