Aktuální články

Výpočet spotřeby elektřiny: Zredukujte spotřebu a ušetřete!

Výpočet spotřeby elektřiny: Zredukujte spotřebu a ušetřete!

Chata jako druhé bydlení? Čechy taková představa láká

Chata jako druhé bydlení? Čechy taková představa láká

Šatní skříně: Jak vypadají ty moderní v 21. století?

Šatní skříně: Jak vypadají ty moderní v 21. století?

Zbavte se horka v podkroví

Zbavte se horka v podkroví

Stavíte svépomocí? 5 věcí, aby se ze stavby nestala noční můra

Stavíte svépomocí? 5 věcí, aby se ze stavby nestala noční můra

Pálená střešní taška Tondach Stodo 12

Pálená střešní taška Tondach Stodo 12

Pokojíček pro dvě malé slečny ve scandinávském stylu

Pokojíček pro dvě malé slečny ve scandinávském stylu

Nejlepší společník pro parné letní dny? Určitě zahradní houpačka!

Nejlepší společník pro parné letní dny? Určitě zahradní houpačka!

Související články

Šatní skříně: Jak vypadají ty moderní v 21. století?

Šatní skříně: Jak vypadají ty moderní v 21. století?

Soutěž interiér roku 2018 zná své vítěze

Soutěž interiér roku 2018 zná své vítěze

Aby se vám i v minibytě dobře bydlelo

Aby se vám i v minibytě dobře bydlelo

Váš byt jako útulné útočiště před světem 

Váš byt jako útulné útočiště před světem 

Barvou roku 2019 je "Medově hnědá"

Barvou roku 2019 je "Medově hnědá"

Kusový koberec na každou podlahu

Kusový koberec na každou podlahu

Záclony na česká okna patří

Záclony na česká okna patří

Jak si vybrat matraci pro zdravý spánek?

Jak si vybrat matraci pro zdravý spánek?

Romantická ložnice v podkroví

Romantická ložnice v podkroví

Satén nebo bavlna, obojí přispěje ke spokojenému spánku

Satén nebo bavlna, obojí přispěje ke spokojenému spánku

Související

Kvalitní spánek snižuje riziko onemocnění. Důležité je zatemnění a větrání

Dlouhé usínání, převalování, brzké vstávání. To jsou jen některé spánkové poruchy, které člověka mohou pěkně potrápit. Podle průzkumů má se spánkem problém víc než 40 procent lidí. Mnoho z nich však vůbec neví, že se jedná o poruchu, která může způsobit nemalé zdravotní potíže. Právě proto si celý svět 21. března připomíná Mezinárodní den zdravého spánku, jehož cílem je rozšířit povědomí širší veřejnosti o významu zdravého spánku.

Podle specialisty na spánkové poruchy Ondřeje Ludky z Fakultní nemocnice Brno je pro zdravý spánek důležité úplné zatemnění místnosti a pravidelný přísun čerstvého vzduchu. „V místnosti na spaní je vhodné minimalizovat hluk a světlo a zajistit vhodnou teplotu. Nejlépe kolem 18 až 20 stupňů Celsia,“ uvedl Ludka. 

Podle architektky společnosti VELUX Kláry Bukolské však většina lidí na zatemnění místnosti nemyslí. „Lidé zapomínají i na větrání. Ze studie Healthy Homes Barometr, která se věnuje zdravému bydlení, vyplývá, že až 77 procent lidí nemá vhodné podmínky ke kvalitnímu spánku,“ řekla Bukolská. 

Upozornila přitom na to, že existují technologie, které umí dokonce větrání regulovat samy – čidla uvnitř místnosti určí hodnoty vlhkosti, CO2 apod. a přizpůsobí tomu větrání. Systém například dovede sám otevřít a zavřít okno, stáhnout a roztáhnout rolety.

Kromě zatemnění ložnice a dostatečného větrání jsou však pro zdravý spánek důležité i další faktory. „Podstatné je nepít kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje od pozdního odpoledne a nejíst večer těžká jídla, poslední jídlo je vhodné si dát zhruba 3 až čtyři hodiny před ulehnutím,“ doplnil Ludka. 

Zdravý spánek by měl u dospělého člověka trvat zhruba sedm až devět hodin, u dětí ještě o něco víc. Podstatná je ale také kvalita spánku. „Klíčový je pocit odpočinutosti a dobré nálady. Člověk by měl vstávat dobře naladěný a mělo by mu to vydržet po celý den,“ doplnil somnolog Martin Pretl ze Spánkové poradny v Praze.

Na zdraví člověka má také vliv to, kdy chodí spát. Nejzdravější je totiž noční spánek, proto se nevyplatí ponocovat. „Existují dva typy lidí. Ti, kteří usínají a vstávají dříve, a ti, kteří usínají a vstávají později. Ti druzí mívají větší kardio-metabolické riziko,“ upozornil Ludka. 

Nespavost a jiné poruchy spánku totiž mohou mít negativní dopad nejen na psychiku člověka, ale také na jeho zdraví. Spánek kratší než čtyři hodiny denně zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, poruchy nálady, nehody a kratší délky života. 

V případě, že má člověk problémy se spánkem víc než třikrát do týdne, je podle Pretla vhodné vyhledat pomoc odborníka. „Špatný spánek je většinou důsledek stresu, starostí. Pomocí psychoterapie se snažíme tyto problémy odstranit. Pokud to k dobrému spánku nepomůže, jsou na řadě léky. Medikace, pokud je kontrolovaná, není špatně,“ domnívá se Pretl.  

5 tipů pro zdravý spánek: 

  1. Od pozdního odpoledne nepijte kávu, zelený nebo černý čaj, kolové nebo energetické nápoje. 
  2. Nejezte těsně před spaním. V ideálním případě si poslední jídlo dejte zhruba 4 hodiny před ulehnutím do postele. 
  3. Zatemněte místnost, ve které spíte. 
  4. Před spaním místnost vyvětrejte. A mikroventilaci nechte otevřenou po celou noc. 
  5. Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu. 

zdroj: Ogilvy

Autor: InHaus.cz