10 tipů, jak se nenechat napálit řemeslníky
S řemeslníky je zkrátka potíž. Není jich zrovna nadbytek, a když už nějakého seženete, málokdy odvede bezchybnou práci. Z výzkumu vyplývá, že 4 z 10 lidí už práci řemeslníka reklamovali. Více než třetina lidí ale neví, jak vlastně takovou reklamaci řešit. Přečtěte si 10 tipů pro předcházení nepříjemným situacím.
1. Osobní doporučení
Při hledání řemeslníků na internetu vsaďte na zavedené webové stránky s dostatečným množstvím nezávislých hodnocení. Ale raději nespoléhejte pouze na internet, dejte také na doporučení známých. Pokud už s nějakou firmou máte dobré zkušenosti, kontakt si dobře uložte, může se vám hodit.
2. Rozumíte rozpočtu?
Nabídka dodavatele bude nejspíš obsahovat různé zkratky či odborné názvy. Projděte pečlivě položku po položce a ujistěte se, že dobře rozumíte každé z nich. Důležitý je výběr a množství materiálu, jaké činnosti jsou účtovány hodinově a jaké projektově. Každý detail by měl být jasný a vyčíslený.
3. Bez smlouvy ani krok
Nespoléhejte se na ústní dohodu s řemeslníkem. Sepište smlouvu s termínem dokončení, délkou záruky a způsobem řešení reklamací. Může obsahovat i lhůty odstranění nedostatků a sankce za nesplnění termínů. Na internetu najdete řadu příkladů vzorových smluv o dílo.
4. Pozor na materiál
Často nemáte šanci odhadnout, jestli je nakupovaný materiál právě ten nejvhodnější. Snažte se přesto materiál ohlídat, například požádat o názor známého, který o problematice má víc informací, než vy. Aktivně se zajímejte o to, jaké existují alternativy.
5. Jak na to půjdeme, šéfe?
Dobrý řemeslník by měl být jako doktor. Než vytáhne skalpel, respektive pracovní nástroj, měl by předem říci, jak a na čem bude pracovat. Při větších rekonstrukcích nebo stavebních pracech se vyplatí najmout dozor, který věci rozumí. Ten pak správný pracovní postup ohlídá za vás.
6. Reklamujte ihned
Pouze 12 % lidí oslovených v aktuálním průzkumu Raiffeisen stavební spořitelny označuje práci odvedenou řemeslníky u nich doma za velmi kvalitní. Pokud nedokážete kvalitu posoudit sami, zkuste opět pozvat odborníka nebo známého s většími zkušenostmi. Závady chtějte odstranit ihned a než nastane náprava, nic neplaťte. Kompromisem může být i sleva z ceny.
7. Jste spokojeni s cenou?
Poměr cena/výkon je nejčastěji zmiňovaný aspekt, který by lidé chtěli po řemeslnících zlepšit. Když chcete vyjednávat o ceně, bez alternativních nabídek těžko uspějete. Tedy: buď poptávejte více nabídek a vyberte nejvýhodnější, nebo se snažte vytvářet tlak na dodavatele tím, že mu ukážete výhodnější nabídku jiné firmy.
8. Odbornost nutná
Řada prací, které můžete doma potřebovat, vyžaduje odbornou kvalifikaci (zejména co se týká elektřiny a plynu). Nikdo bez patřičného oprávnění by je správně neměl vykonávat. Pokud máte pochybnosti o odborné způsobilosti vašeho dodavatele, chtějte vidět jeho oprávnění či certifikaci.
9. Hodinoví manželé
Řemeslné práce nabízejí někdy i tzv. hodinoví manželé. U nich se předpokládá, že budou vykonávat pouze drobné práce a opravy, na něž nepotřebují speciální znalosti a zkušenosti. Někteří to mohou zvládnout, ale větší rekonstrukce jim raději nesvěřujte.
10. K soudu!
Soudní znalci pomohou, když řemeslník hraje mrtvého brouka a nereaguje na požadavky reklamace. S posudkem znalce se můžete obrátit na soud, který vám pomůže zjednat nápravu. Lidé, kteří už u řemeslníků něco reklamovali, by podle aktuálního průzkumu stejnou situaci řešili primárně žalobou.
zroj: Raiffeisen stavební spořitelna
Autor: InHaus.cz