Plánujete rekonstrukci a potřebujete řemeslníka? Podívejte se, co vše si u něj pohlídat
Při stavbě rodinného domu, respektive při jeho rekonstrukci se bez řemeslníka vskutku neobejdete. Sehnat spolehlivého odborníka, který má letité zkušenosti a odvádí svou práci precizně, je mnohdy nadlidský výkon. Podívejte se, co všechno byste si měli u takového řemeslníka pohlídat, ještě předtím, než ho vůbec pustíte přes práh.
Smlouva je alfou a omegou
Zapomeňte na ústní dohodu. Pokud by nastal nějaký problém, bylo by to slovo proti slovu. Sepište s řemeslníkem či řemeslnou firmou smlouvu o dílo, ve které bude práce podrobně specifikována. Co všechno by taková smlouva měla obsahovat? Předpokládaný termín dokončení práce, záruční dobu, způsob řešení reklamací a sankci, kterou vám musí řemeslník vyplatit, jestli nesplní slíbenou práci ve stanoveném termínu.
Ujistěte se, že používá kvalitní materiál
Pracuje na vašem hnízdečku, tudíž na materiálu by neměl rozhodně šetřit. Jestliže jste v dané oblasti naprostými laiky, zeptejte se někoho známého, kdo v daném oboru pracuje. Pokud nebude mít materiál příliš dobré ohlasy, navrhněte řemeslníkovi vhodné alternativy. Dobré je informovat se ještě před uzavřením spolupráce, od jakých dodavatelů si nechává materiál dovážet. Zeptejte se také na cenu, aby vás nakonec částka na faktuře nepřekvapila.
Zajímejte se o postup práce
Profesionál by se neměl zaleknout, pokud se ho zeptáte na postup práce. Vyslechněte si, co všechno bude řemeslník dělat a v jakém pořadí. Jestliže si je řemeslník jistý v kramflecích, nebude mu vadit, že si na dohled pozvete zkušeného stavbaře. V opačném případě, když se bude zdráhat, je to signál, že něco není v pořádku. Potom bude nutné vyměnit řemeslníka vyměnit za jiného. I když v dnešní době, kdy je jich nedostatek, je těžké vybírat si.
Reklamujte špatně odvedenou práci
Stejně jako na zboží, tak i na služby se vztahuje záruční lhůta. Jakmile narazíte na jakékoliv nedostatky, reklamujte je u řemeslníka. Ve smlouvě totiž máte vymezenou záruční dobu a také postihy, které řemeslníka čekají, když svou práci neodvede kvalitně a bez chyb. Všímejte si drobností a detailů.
Stížnosti podávejte na ČOI
Bohužel, někteří řemeslníci nejsou tak poctiví, jak se na první pohled zdají. Dokonce jim ani nevadí, že poruší smlouvu, protože spoléhají na vaši nevědomost. Zjišťovali jste si, komu se takové stížnosti posílají? Stížnosti se podávají na Českou obchodní inspekci, která řeší porušení smlouvy mezi zákazníkem a řemeslníkem. Spor se může dostat tak daleko, že obě strany nakonec stanou před soudem, jenž rozhodne na základě znaleckého posudku. Většinou se zmíněnou cestou řeší skryté vady, nedodržení termínů a nízká kvalita použitých materiálů.
Autor: InHaus.cz