Aktuální články

Jak vybavit domov pro příchod kočičího mazlíčka?

Jak vybavit domov pro příchod kočičího mazlíčka?

Jak zařídit malou koupelnu?

Jak zařídit malou koupelnu?

Jaké vánoční osvětlení je momentálně IN?

Jaké vánoční osvětlení je momentálně IN?

10 tipů na vánoční dekorace

10 tipů na vánoční dekorace

Jak na praktikování všímavosti doma

Jak na praktikování všímavosti doma

Bydlete ve stylu hygge, kterému dominují svíčky, svícny a lucerny

Bydlete ve stylu hygge, kterému dominují svíčky, svícny a lucerny

Povlečení vytváří zázemí a teplo domova

Povlečení vytváří zázemí a teplo domova

Po čem víno touží? Po kvalitní vinotéce!

Po čem víno touží? Po kvalitní vinotéce!

Související články

Závěsy na míru? Jedině od DIAMOND DESIGN!

Závěsy na míru? Jedině od DIAMOND DESIGN!

Jak vybavit domov pro příchod kočičího mazlíčka?

Jak vybavit domov pro příchod kočičího mazlíčka?

Velkoformátové obklady

Velkoformátové obklady

Jak zařídit malou koupelnu?

Jak zařídit malou koupelnu?

Elegantní nábytek dodá domovu styl

Elegantní nábytek dodá domovu styl

Propadněte kouzlu výrobků z olivového dřeva

Propadněte kouzlu výrobků z olivového dřeva

Jaké vánoční osvětlení je momentálně IN?

Jaké vánoční osvětlení je momentálně IN?

10 tipů na vánoční dekorace

10 tipů na vánoční dekorace

Ušetřete za vytápění zateplením domu

Ušetřete za vytápění zateplením domu

Vlastní bazén? Dnes běžná věc, ne luxus!

Vlastní bazén? Dnes běžná věc, ne luxus!

Související

Jak na praktikování všímavosti doma

Je obecně známo, že všímavost je pro nás velmi přínosná. Umožňuje nám žít v přítomném okamžiku a uvědomit si, kde jsme a co děláme. Praktikování všímavosti může vést ke zlepšení různých aspektů života, zmírnit stres a zvýšit celkovou kvalitu života. Je prokázáno, že tento velmi užitečný nástroj pomáhá lidem zlepšovat zdraví a využívá se i jako léčba různých psychických problémů, jako je například úzkost a deprese, závislostí nebo symptomů problémového hráčství.

Všichni intuitivně chápeme její přínosy. V dnešní světě, který se vyznačuje zběsilým tempem, může být někdy těžké vypnout. Jako lidské bytosti jsme velmi ovlivňováni naším okolím. Pokud přes den používáme ložnici jako pracovnu, může nám pak večer dělat problém zde odpočívat nebo usnout. A stejnou logiku bychom měli uplatňovat i při hledání místa pro praktikování všímavosti. Pokud bychom chtěli pěstovat klid a ticho v místě spojeném s aktivitami a energií, pak je velká pravděpodobnost, že se nám to nepodaří. 

Doma si místo pro praktikování všímavosti musíte vyhradit a toto rozhodnutí respektovat. Místo, kde jíme, spíme, vaříme a pereme, máme každý, ale co místo, kde se můžeme jenom oddávat „bytí v přítomnému okamžiku“? 

Vytvoření takového místa nemusí nutně znamenat, že všechno předěláme, ani to nemusí být žádný velký prostor či speciální místnost. Kout či okenní římsa bohatě postačí. Neexistuje žádná psaná pravidla pro to, jak byste si měli prostor uspořádat, ale pokud má být praktikování všímavosti efektivní, musí být místo pro tento účel či jinou aktivitu pro čištění hlavy vyhrazené. 

Při vytváření svého speciálního místa zkuste mít na paměti těchto pět věcí:

Pořádek

Místo by mělo být jednoduché a čisté. Ukliďte „zbytečnosti“ a případný nepořádek a přemístěte je jinam, protože vizuální podněty ruší. Cílem je, aby vaše mysl byla schopná relaxovat. Udělejte si na tomto místě nějaké pohodlné sezení. Může to být polštář, jógamatka, židle s rovným opěradlem nebo kobereček. Nezáleží na tom, co to bude, pokud se zde dokážete uvolnit. 

Zbytečný ruch 

Rušná místa jsou taková místa v domácnosti, kde se pořád něco hemží nebo kde se můžou vyskytovat rušivé podněty. Pokud zvolíte okenní římsu, dbejte na to, aby se nejednalo o rušnou ulici, ze které jde hluk nebo kde neustále jezdí auta. Když zvolíte jako takové místo například kout, zařiďte si, aby se v místnosti v době praktikování všímavosti nikdo nenacházel. 

Dotek přírody

Být v přítomném okamžiku a napojit se na okolí je pro praktikování všímavosti naprosto zásadní a trávení času v přírodě může vaše schopnosti prohloubit. Výzkumy ukazují, že rostliny uklidňují a navozují pocit hlubokého klidu. Některé domácí rostliny navíc přirozeně čistí vzduch, odstraňují z něj toxiny a polutanty, a díky tomu jsou dechová cvičení během praktikování všímavosti efektivnější. 

Vylepšení prostoru

Důležitou roli může hrát i světlo. Když si vyberte místnost, kam jde spousta přirozeného světla, okamžitě vám to zlepší náladu. Jestliže přirozené světlo není dostupné, příjemnou atmosféru může navodit svíčka, která zároveň prohloubí relaxaci. Svíčka je navíc skvělý bod pro soustředění. Pohled do plamene může uklidňovat a umožní vám se na něco soustředit.

Žádné technologie

S výjimkou hudby nebo technologií, které vás provedou praktikováním všímavosti (například aplikace), byste se neměli obklopovat technologiemi. To znamená nepoužívat e-mail, sociální sítě ani oznámení. A to samé platí pro další elektroniku, jako je například televize či počítač. Technologie jsou překážkou pro praktikování všímavosti, protože představují rušivý element a neumožňují vypnout mysl. 

 

Autor: InHaus.cz